Tim Mouw, X-Rite, August 10, 2018

כדי להבין כיצד פועל ניהול צבע, צריכים ידע בסיסי על מערכות תיסוף והפחתת שכפול צבע. שניהם משתמשים במספר קטן של צבעים ראשוניים המתמזגים כדי ליצור מספר גדול (או סולם) של צבעים... אבל הצורה שבה הם עושים זאת שונה לחלוטין.

במאמר תפיסת הצבע חלק 1: השפעת האור: הסברנו כיצד ספקטרום הצבע הגלוי (אנו מכירים אותו כקשת צבעים) מקיף אורכי גל קלים מ-380 ננומטר ל-720 ננומטר. על ידי שבירת הספקטרום הגלוי לאזורים הדומיננטיים ביותר של אדום, ירוק וכחול, העין האנושית יכולה למזג צבעים אלה כדי ליצור ספקטרום צבעים.

מודלי תיסוף

זהו הבסיס מאחורי מודלי תיסוף וחיסור צבע - הנושא שלנו להיום.

RGB – תוספים ראשוניים

על ידי ערבוב של אדום, ירוק וכחול (התוספים הראשוניים) בשילובים שונים וברמות משתנות של עוצמה, אנו יכולים לדמות את טווח הצבעים המלא בטבע. אם האור המוחזר מכיל ממסך של אור אדום טהור, ירוק וכחול, העין מבחינה בלבן. כאשר אין אור, העין מבחינה בשחור.

מודלי תיסוף2

שילוב של שני תוספים ראשוניים טהורים מייצר ראשוני מחוסר. הראשוניים המחוסרים טורקיז (ציאן), ארגמן (מגנטה) וצהוב הם צבעים מנוגדים לאדום, ירוק וכחול.

טלוויזיות, טלפונים ניידים, טאבלטים וצגי מחשב משתמשים במערכת תיסוף הצבע כי הם מכשירים הפולטים קרינת צבע. הם מתחילים בחושך ומוסיפים אור אדום, ירוק וכחול כדי ליצור את קשת הצבעים.

שיטות עיבוד הצבע המשמשות מכשירים אלה מבוססות באופן ישיר מהתגובה שלנו לגירויים של אור אדום, ירוק וכחול. כמו בעין האנושית, מכשירים אלה חייבים גם לעבד כמות גדולה של מידע צבע בבת אחת - על המסך. באופן הגיוני, מכשירים אלה מחקים את תגובת העין לתוספים הראשוניים כדי ליצור אשליה צבעונית.

לדוגמה, צג מחשב משלב עוצמות משתנות של אור אדום, ירוק וכחול בכל אחד מהפיקסלים הזעירים. פיקסלים אלה הם כל כך קטנים וארוזים היטב, כך ש"עובדים" על תגובת ה-RGB של העין, "כאילו" יש צבעים שונים, ובפועל יש רק שלושה.

הנה טריק מגניב: שימו זכוכית מגדלת עד צג המחשב שלכם וראו מה קורה! *

CMY ו-CMYK – ראשוניים מחוסרים

מדפסות, לעומת זאת, מעבדות צבעים על נייר ועל מצעים אחרים, ולכן הן חייבות לעבוד עם האור המשתקף. לשם כך, הן משתמשות בראשוניים המחוסרים המנוגדים, להלן טורקיז, ארגמן וצהוב.

בספקטרום הגלוי, טורקיז מתנגד ישירות לאדום; ארגמן הוא ההפך של ירוק; וצהוב הוא ההפך של כחול. כאשר פיגמנטים של טורקיז, ארגמן וצהוב מונחים על מצע לבן רפלקטיבי, כל אחד סופג לחלוטין - או מחסיר - את מקבילו המנוגד מן האור הלבן. תהליכי הדפסה משתמשים בצבעי טורקיז, ארגמן וצהוב כדי לשלוט בכמות האור האדום, הירוק והכחול המשתקפים מנייר לבן.

כאשר שני ראשוניים מחוסרים חופפים, נוצר הראשוני המוסף.

מודלי תיסוף3

תרשים זה מראה כיצד הראשוניים המחוסרים מסירים את מקדם התוספים מאור כדי ליצור מראה של צבע

בהדפסה צבעונית, צבע רביעי - שחור (K, אשר מייצג מפתח) נוסף כדי ליצור הדפסה של ארבעה צבעים (CMYK). אם היינו משתמשים רק בטורקיז, ארגמן וצהוב כדי ליצור שחור, היינו מקבלים גוון חום בשל זיהומים מצבעי דיו אלה. הדיו השחור מסייע לנטרל תמונות וגרפיקה ומוסיף צפיפות לצללים.

כמובן, זה רק מבוא בסיסי למודלים של צבע. אם ברצונכם לקבל מידע נוסף, מוזמנים להצטרף לסדנה לניהול הצבע שלנו, אשר מועברת על ידי אנשי המקצוע הטובים בישראל.